De business paradox luidt: “Als we meer winst maken, wordt het voor de klant goedkoper”.
Ieder jaar krijgen we een vergelijkbaar bericht zoals dit: ‘We zijn voortdurend bezig om onze producten te verbeteren en te vernieuwen. Zodat u … Helaas brengt dit ook kosten met zich mee. Een deel van deze kosten verwerken we in de nieuwe tarieven.’
Door de verdergaande automatisering, waardoor men bespaart op personeel, gebouwen en energie, worden de kosten voor een bedrijf verlaagd. Je zou haast gaan denken: ‘Dan kunnen de tarieven toch omlaag?’. Helaas! We zien juist steeds meer hebzucht bij die bedrijven ontstaan. Ruim 14% tariefsverhoging wordt gewoon toegepast en zo meegedeeld dat je het niet doorhebt.
Ieder bedrijf ontwikkelt zich en is vernieuwend bezig. Wanneer kosten te hoog worden zoekt men manieren die niet extra ten lasten komen van klanten. Voor bedrijven waar we steeds meer afhankelijker van worden, lijken de winsten ongelimiteerd door tarieven te blijven verhogen en is meer, meer, meer het sleutelwoord.
Wanneer is genoeg dan ook genoeg?