Tegenwoordig heb je persoonlijke gegevens in handen gegeven, vaak verplicht, bij een hoop organisaties/bedrijven waaronder ook je geboortedatum. Dat merk je dan ook als je jarig bent. Dat hoef je zelf niet meer te onthouden want dan doen hun wel voor je.
Je krijgt rond je verjaardag allerlei e-mailberichten met kortingen, prijzen en wat al niet meer. Maar er zit een addertje onder het gras want vaak staat erbij “kans op“. Of, vaak ook niet maar dat moet je zelf maar erbij denken.
Je wordt vrolijk van al die aandacht en leuke kado’s van bedrijven die toch maar aan je denken. Todat, ja, totdat je tot de ontdekking komt dat die kortingen helemaal niet gegeven worden of dat je “kans” maakt op een prijs die je helemaal niet wint!
En soms volg je een hele uitgebreide procedure. Klikje hier, klikje daar, accoordje hier, accoordje daar, etc… Uiteindelijk kom je op een invulformulier uit. Nadat je alles hebt ingevuld krijg je foutmeldingen waardoor je gegevens “niet verzonden” worden maar intussen hebben ze wel al je ingevulde gegevens, informatie over jouw locatie en computer of mobiel.
Sommige organisaties/bedrijven gaan zelfs zo ver dat je pas in aanmerking komt, dus “kans op“, als je abonneert op hun nieuwsbrief. Dus blijmakertje voor veel “spam“.
Voor organisaties/bedrijven met deze marketing methodieken: “Laat ze achterwege!” Als je als organisatie/bedrijf graag een kadootje geeft doe het dan ook! Anders niet! Anders creëer je meer teleurstelling (schade) dan blijdschap.