Affiliate marketing in gevaar?

Al jaren worden de mogelijkheden voor affiliates (wederverkopers) beperkt.

Een product of bedrijf promoten kun je globaal op twee manieren:

  1. Door tijd en geld te besteden aan adverteren bij kranten, magazines, radio, televisie, reclameborden en ga zo maar door.
  2. Door mensen te belonen door middel van Affiliate Marketing.

Om een en ander duidelijk te maken.

Je bouwt een website voor een wederverkoopproduct. Je website of pagina plaats je dan in zoekmachines.

In de begintijd van de zoekmachines was dit geen probleem. De laatste jaren willen zoekmachines graag de originele websites hoger in de lijst hebben dan een website van een Affiliate. Ook al was die technisch zeer goed gebouwd voor SEO.

Er is een hele markt ontstaan voor SEO waarbij je hoopt met je affiliate-website hoger in de zoekmachine terecht kan komen. Vergeet het maar. Algoritmes worden steeds ‘slimmer’ geprogrammeerd. Of, nog erger ze indexeren je website gewoon niet meer.

Door deze acties worden zoekmachines steeds machtiger met als doel producten beter te kunnen monitoren en dan later zelf te integreren in hun eigen systeem.

Vraag je zelf eens af waarom een zoekmachine een eigen webshop zou moeten hebben, terwijl ze al miljarden aan advertenties verdienen?