Mosterd na de maaltijd?

Je hoort of leest het vaak. “Iemand is opgelicht door fraude met een bankrekening”. Het kan gebeuren door phising, mensen die uw pas en pinnummer hebben, et cetera.

Nu hebben banken wat “hulpmiddelen” om dat een beetje tegen te gaan, vinden zij. Zo is er een pas limiet, een dag limiet, een spaarslot, een betaalprofiel voor binnen of buiten de EU en betaalalerts

Zij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat u uw bankzaken veilig kunt regelen maar veel dingen zijn mosterd na de maaltijd. Oftewel u wordt eerst opgelicht en als u het dan ontdekt dan kunt u maatregelen nemen. Intussen bent u wel geld kwijt en moet u, en de bank, actie ondernemen om het misschien terug te krijgen.

De banken zijn wel goed op weg maar het zou nog wel wat beter kunnen.

Wel een dag limiet maar geen weeklimiet?

Bij veel banken kun je wel een dag limiet instellen maar geen week limiet. De week limiet is vaak aangegeven als 7 x het dag limiet maar is niet functioneel. Dus een week limiet naast een dag limiet, waarop controle plaats vindt, zou al een verbetering zijn.

Wat te denken van een wat beter betaalalert.

Nu is het zo dat u met betaalalerts snel op de hoogte bent van veranderingen op uw betaalrekening. U krijgt een melding van de app als er bijvoorbeeld geld van uw rekening is afgeschreven. U kiest zelf vanaf welk bedrag u een melding wilt ontvangen.

Wat als dit een beetje anders wordt geregeld?

U krijgt een melding van de app als men bijvoorbeeld geld van uw rekening wil gaan afschrijven. U kiest zelf of dit een terechte afschrijving is en klikt dan wel of niet voor akkoord. U bepaald zelf vanaf welk bedrag u een melding wilt ontvangen.

Uiteraard kunt u vaste afschrijvingen zoals, huur, energie, telefoon en dergelijk uitsluiten voor deze betaalalerts.

Het zijn maar ideetjes maar welke bank pikt deze op?